MÜZİK BÖLÜMÜ
TÜRK MÜZİĞİ ANASANAT DALI
Bünyesinde 3 öğretim üyesi (Dr. Öğretim Üyesi) ve 1 öğretim görevlisi bulunan bölümümüz, Türk Müziği Anasanat Dalı'nın öncelikli amacı öğrencilerimizin en nitelikli ve verimli bir eğitim-öğretim sürecinden geçerek lisans programı mezunu olmalarını sağlamaktır. Bunun ise özelde ülkemizin genelde ise dünyanın müzik alanı mezunlarının sahip olmaları gereken donanım ve vizyon konusuda, mezuniyet sonrası iş bulma olanakları da öngörülerek yapılandırılmış olan bir ders programı ve eğitim-öğretim süreciyle gerçekleşebileceği açıktır.
Günümüz dünyasında, müzik alanı ile ilgili çeşitli lisans programlarının da gösterdiği üzere farklı coğrafyaların müzik tarihi ve müziğin teorik/pratik izdüşümleriyle ilgili çalışmalar kadar sosyal bilimsel çağdaş kuramlarla da ilişkilendirilmiş müzik çalışmaları, sosyoloji, psikoloji, antropoloji, estetik, felsefe, popüler kültür, medya ve müzik ilişkisine işaret eden çalışma alanları da dikkate değer bir şekilde ön planda tutulmakta, müziğin hangi branşı olursa olsun mezunların güncel donanıma da sahip olması adına ders programlarında bu doğrultudaki derslere de yer verilmektedir. Bu kapsamda, interdisipliner bir anlayış doğrultusundaki ders programımız, gerek Türkiye coğrafyası gerekse dünyanın diğer coğrafyalarını ilgilendiren, müzik tarihi, müzik teorisi, müzik pratiği kapsamındaki derslerin yanı sıra, müzik ve medya, popüler müzikler, müzik sosyolojisi, müzik psikolojisi, sahne psikolojisi, müzik estetiği, müzik felsefesi gibi alanların yanı sıra dünyada bu gün büyük bir geçerliliğe sahip olan müzik teknolojisi alanı ile ilgili dersleri de içerecek şekilde planlanmakta olup, öğrencilerin, zorunlu derslerin yanı sıra alacakları seçmeli derslerle birlikte, daha çok uzmanlaşmak istedikleri müzik alanında yoğunlaşmaları da öngörülmektedir. Öte yandan, bilimsel araştırma yapabilme ve sunabilme, müzik alanı doğrultusundaki bilgisayar ve ilgili donanım ve yazılımları kullanabilme becerilerinin kazandırılması/artırılmasının hedeflendiği dersler de bu planlamaya dahil edilmektedir. İcra ile ilgili dersler boyutunda ise öğrencilerin sekiz dönem boyunca zorunlu olarak almaları öngörülen piyano ve çalgı (veya şan) dersleri de programa dahil edilmiş, öte yandan multimedya donanıma sahip sınıflarda ders görecek olan öğrencilerimizin piyano ve diğer bireysel icra çalışmalarını yapabilecekleri yalıtımlı odalar da planlanmıştır. Ayrıca belirtmek gerekir ki öğrencilerimizin birim etkinlikleri kapsamında gerçekleştirilecek olan bilimsel/sanatsal etkinliklere katılımlarıyla, daha donanımlı bir şekilde mezun olmaları da öngörülmüştür.
Genelde bakılacak olursa öncelikle Türk Müziği ve Batı Müziği hakkında gerek tarihsel ve teorik alt yapı , gerekse icra pratikleri bağlamında nitelikli bir birikime ve bu kapsamdaki terminolojiye hakim; çeşitli sosyal bilimsel çalışma alanlarıyla müzik ilişkisi hakkında bilgi sahibi olup bu doğrultuda fikir üretebilen; yerel, ulusal ve uluslar arası müziksel oluşumlar hakkında gerek güncel gerekse tarihsel boyutta yeterince bilgi sahibi olan, belgeleri tarayarak, müzik araştırması ve sunum yapabilen; gerek donanımsal, gerekse yazılımsal çerçevede (müzik donanımları , müzik yazılımları, nota programları vs) bilgisayar ortamını kullanabilen, ülkemizi sanatsal anlamda temsil niteliğini haiz, eleştirel ve analitik bakış açısına sahip, tonal ve makamsal icra gerçekleştirebilecek nitelikte, tarihsel birikime sahip çıkan, bir o kadar da çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda geleceğe uzanabilen, sanatsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik ve sorumluluklarının bilincinde, mesleği ile ilgili olarak kendini sürekli güncelleyebilen mezunlar hedeflenmektedir.
Mezuniyeti takibeden dönemdeki istihdam alanları ise özel ya da devlete bağlı kurumlardaki müzik alanı ile ilgili meslek dallarıdır. Müzikle ilgili meslek birlikleri, müzik firmaları, edisyon şirketleri, müzik stüdyoları, televizyon ve radyo kuruluşları da çeşitli olası istihdam alanlarına işaret etmektedir. Öte yandan her lisans mezunu gibi lisansüstü öğrenim ile ilgili olarak istenen şartları da sağladıktan sonra çeşitli programlara başvurma imkanına sahip olan mezunlar, "tezli yüksek lisans", "doktora" veya "sanatta yeterlik" programlarını tamamlamak suretiyle de ülkemizin müzik alanı ile ilgili nitelikli akademisyen ihtiyacını karşılama konusundaki önemli bir potansiyele dahil olabilmektedirler.
Bölüm öğrencilerimiz, gerek bireysel, gerekse toplu olarak sergileyecekleri periyodik ve temalı müzik etkinlikleri ve sunuma dayalı bilimsel etkinlikler sayesinde icra ve bilimsel sunum konularında da önemli bir özgüven sağlayacaklardır. Ayrıca söyleşi, panel, dinleti, araştırma gezisi gibi etkinliklere, kimi zaman öğrencilerin aktif katılımları da sağlanarak bu konuda da mezunların donanımı artırılacaktır. Öte yandan, bölümümüz tarafından düzenlenecek olan bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklerle ilgili amaçlar ve hedefler ise şu şekilde sıralanabilir;
Üniversite içi bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklerin gerçekleştirilmesi amacı doğrultusunda; üniversite öğrencilerine yönelik etkinliklerin yapılması; üniversite içi personele yönelik , personelin katılımıyla çeşitli etkinliklerin yapılması; üniversite bünyesinde müzik farkındalığının artırılmasına yönelik çalışmaların yapılması hedeflenmektedir.
Yerel ve ulusal çerçevede etkinliklerin gerçekleştirilmesi amacı doğrultusunda, çevrim içi ve/veya yüz yüze olmak üzere ilgili kurumlarla ortak bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklerin yapılması; ulusal ölçekte müzik temalı bilimsel etkinliklerin düzenlenmesi, müziksel bağlamda önem taşıyan kişilerin davetli olarak sunum yapması veya müzik icrası gerçekleştirmesine yönelik etkinliklerin yapılması; yerel ve ulusal kültürel değerlerin aktörlerine ve bu kapsamdaki ürünlerin kayıt altına alınarak arşivlenmesine yönelik çalışmaların yapılması hedeflenmektedir.
Uluslararası çerçevede etkinliklerin gerçekleştirilmesi amacı doğrultusunda ise, çevrim içi ve/veya yüz yüze olmak üzere, uluslararası ölçekte müzik temalı bilimsel etkinliklerin düzenlenmesi, müziksel bağlamda uluslararası çerçevede önem taşıyan kişilerin davetli olarak sunum yapması veya müzik icrası gerçekleştirmesine yönelik etkinliklerin düzenlenmesi hedeflenmektedir.