YABANCI DİLLER BÖLÜMÜ

 

Bölüm Başkanı: Dr. Öğr. Üyesi Faruk TÜRK

Bölüm Başkan Yardımcısı: Öğr. Gör. Dr. Tuğba SÖNMEZ AKALIN

Bölüm Başkan Yardımcısı: Öğr. Gör. Dr. Melike GÖZÜTOK

 

 

Amaç
 

Yabancı dil derslerinde, öğrenciye aldığı yabancı dilin temel kurallarını öğretmek, yabancı dil kelime haznelerini geliştirmek, yabancı dilde okuduğunu ve duyduğunu anlayabilmek ve kendisini sözlü veya yazılı olarak ifade edebilmektir.

 

Vizyon

Öğrencilerde etkili iletişim, açık ve eleştirel düşünmeyi teşvik etmek; sosyal farkındalık, estetik beğeni, çok kültürlülük ve dilliğe saygı çerçevesinde entelektüel gelişmeyi güçlendirmektir.

 

Misyon

Risk alma ve üretkenliği destekleyen bir bağlamda öğrencilere dil kullanımını deneyimleme fırsatı vererek, problem çözme yaklaşımı ile bilgi ve iletişim teknolojilerini öğretme ve öğrenme süreçlerine dâhil ederek yabancı dili eğlenceli bir şekilde edindirmeyi hedefliyoruz.

 

Program Tanımı

Yabancı Diller Bölümü, yabancı dilde öğretim yapan programlara kayıtlı öğrenciler için ilgili dillerde yoğun zorunlu hazırlık programları sunmaktadır. Ayrıca isteyen öğrencilere bir yıl isteğe bağlı hazırlık dersleri vermektedir. Tüm bölümlerde zorunlu ders olan yabancı dil (İngilizce) I-II dersleri bölümümüz tarafından yürütülmektedir. Zorunlu yabancı dil derslerinden muaf olmuş veya bu dersleri almış ve başarılı olmuş öğrenciler için daha sonraki yarıyıllarda bölümler tarafından açılması durumunda seçmeli yabancı dil dersleri bölümümüz tarafından verilmektedir. Ayrıca, yabancı diller bölümü açılması ve talep olması halinde mesleki yabancı dil derslerini yürütmektedir. 

 

Kabul ve Kayıt Koşulları

Yabancı dilde öğretim yapan programlara yeni kayıt yaptırıp, yeterlik sınavında başarısız olan öğrenciler bir yıl yoğun zorunlu hazırlık programına kabul edilmektedir. Ayrıca diğer bölüm öğrencilerinden programlarına yeni kayıt yaptıranlar, talepleri halinde yabancı diller bölümünün imkânları dikkate alınarak bölüm başkanlığı tarafından belirlenen kontenjanlar dâhilinde isteğe bağlı yabancı dil hazırlık eğitimine alınmaktadır.
Hazırlık sınıfında geçirilen süre, öğrencinin önlisans, lisans veya lisansüstü öğrenim programında görmekle yükümlü olduğu derslere ilişkin kredi saatleri bakımından dikkate alınmaz.

 

Zorunlu ve İsteğe Bağlı Hazırlık Sınıfı Başarı Şartları

Gerekli başarı kriterini sağlayan zorunlu hazırlık sınıfı öğrencileri hazırlık sınıfını başarı ile tamamlamış sayılır ve programlarında öğrenim görmeye hak kazanır. Zorunlu hazırlık sınıfına devam koşulunu yerine getirmiş, yapılan sınavlara katılmış ancak başarısız olmuş öğrencilere, eğitim-öğretim süresince yapılacak yeterlilik sınavlarına katılma hakkı tanınır. Hazırlık sınıfını iki yıl içinde başarı ile tamamlayamayan öğrencilerin programdan ilişiği kesilir.

İsteğe bağlı hazırlık sınıfını başarı ile tamamlayan öğrencilerin listesi ve başarı durumu Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bildirilir. Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından bu öğrencilere “İsteğe Bağlı Yabancı Dil Hazırlık Sınıfı Başarı Belgesi” düzenlenip verilir. 

İsteğe bağlı hazırlık sınıfına devam koşulunu yerine getirmiş, yapılan sınavlara katılmış ancak başarısız olmuş öğrenciler kendi programlarında öğrenime devam ederler. Bu öğrenciler kayıtlı oldukları programlardan mezun oluncaya kadar isteğe bağlı hazırlık sınıfları için yapılan yılsonu sınavına katılma hakkı tanınır. Yeterli puan alanlar, isteğe bağlı hazırlık sınıfını başarı ile tamamlamış sayılırlar.

 

Ölçme ve Değerlendirme Esasları

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Yabancı Dil Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönergesi hükümleri doğrultusunda; akademik yıl başında uygulanacak Yeterlilik/Seviye Tespit Sınavı, ulusal ve uluslararası sınavlar yoluyla hazırlık sınıfından muafiyet koşulları ile yıl içerisinde gerçekleştirilecek diğer sınav ve değerlendirme esasları belirlenmiştir.

1. Zorunlu Hazırlık Sınıfından Doğrudan Muafiyet

Aşağıdaki koşullardan birini sağlayan öğrenciler zorunlu hazırlık sınıfından muaftır:

1.    Son üç yılında, öğrenim dili ilgili yabancı dil olan ülkelerde, o ülke vatandaşlarının devam ettiği ortaöğretim kurumlarında eğitim alarak mezun olduğunu belgeleyenler,

2.   ÖSYM tarafından yapılan ulusal yabancı dil sınavları (YÖKDİL, YDS, e-YDS, e-TEP) veya ÖSYM’nin eşdeğer kabul ettiği uluslararası yabancı dil sınavlarından aşağıda belirtilen asgari puanı alanlar,

o   Almanca: 60

o   Arapça: 60

o   Farsça: 85

o   Fransızca: 85

o   İngilizce: 75

3.   Başka bir yükseköğretim kurumunda yabancı dilde eğitim veren programların hazırlık sınıfını son 5 yıl içinde başarıyla tamamlayanlar veya aynı sürede ilgili kurumun yeterlik/seviye tespit sınavında başarılı olanlar,

2.   Hazırlık Sınıfı Yeterlilik/Seviye Tespit Sınavı

Almanca: 4 temel dil becerisini ölçecek ve her beceri 25 puan değerinde olacak şekilde iki oturumda yazılı ve sözlü olarak gerçekleştirilecek olup, başarı puanı 60 tır.

Arapça: Tek oturum şeklinde, okuma ve anlama becerisini ölçmeye yönelik yazılı sınav gerçekleştirilecek olup, başarı puanı 60 tır.

Farsça: Yazılı ve sözlü olarak, 2 oturum şeklinde dört temel dil  becerisini ölçecek ve her beceri 25 puan değerinde olacak şekilde gerçekleştirilecek olup başarı puanı 70 tir.

Fransızca: Dinleme, yazma ve konuşma becerileri ile dilbilgisi bilgi düzeyini ölçen sınav 2 oturum şeklinde gerçekleştirilecektir. Öğrenciler birinci oturumda dinleme ve yazma becerileri ile dilbilgisi bilgi düzeyini ölçen sınava tabi tutulacaktır. Sınavın her kategorisi 25’er puan olacak şekilde gerçekleştirilecektir. Birinci oturumdan 75 puan üzerinden 70 ve üzerinde puan alanlar ikinci oturumda yapılacak konuşma sınavına katılmaya hak kazanacaktır. Yeterlilik için asgari başarı puanı 85’tir.

İngilizce: Dilbilgisi, sözcük bilgisi, okuduğunu anlama, dinleme ve konuşma becerilerini ölçecek şekilde iki oturum olarak uygulanacaktır. Sabah oturumunda İngilizce dilbilgisi, sözcük bilgisi, okuduğunu anlama ve dinleme becerilerini ölçen yazılı sınav; öğleden sonraki oturumda ise konuşma sınavı yapılacaktır. Yazılı sınavdan 60 ve üstü puan alanlar, sözlü sınava girebilecektir. 1. sınavın % 60 i, 2. sınavın ise % 40 i alınarak sınav puanı hesaplanacaktır. Asgari başarı puanı 65 tir.

3.   Akademik Yıl İçi Değerlendirme Esasları:

Hazırlık sınıflarında yıl içinde uygulanacak değerlendirme araçları aşağıdaki gibidir:

Almanca: Yıl boyunca 3 ara sınav ve 1 yıl sonu sınavı gerçekleştirilecek olup bu sınavların haricindeki ödev ve kısa süreli sınavlar gibi diğer ölçme araçları yıl sonu başarı puanının belirlenmesinde etkili olmayacaktır. Bahsi geçen sınavlar 4 oturumda gerçekleştirilecek olup her oturumda 4 temel dil becerisinden yalnızca 1 tanesi ölçülecektir. Öğrencilerin yıl sonu başarı puanları 3 ara sınavın toplamının %40’ı ile yıl sonu sınavının %60’ı toplanarak elde edilecektir. Yıl sonu sınavında minimum 50 puan barajı vardır. Bu kriteri sağlayamayan öğrenciler diğer notları kaç olursa olsun hazırlık sınıfında başarısız sayılır. Yıl sonu başarı puanı 60 (altmış) ve üzeri olan öğrenciler zorunlu Almanca hazırlık sınıfından başarılı sayılacaklardır.

Arapça: Yıl boyunca haftada toplam 24 saat Arapça hazırlık eğitimi verilecek olup bu eğitim, dört dil becerisini temel alan 8 saat Dilbilgisi, 6 saat Sözlü Anlatım, 6 saat Okuma-Anlama ve 4 saat Yazılı Anlatım maddelerinden oluşacaktır. Her bir madde için yıl boyunca 3 ara sınav ve 1 yıl sonu sınavı gerçekleştirilecek olup bu sınavların haricindeki ödev ve kısa süreli sınavlar gibi diğer ölçme araçları yıl sonu başarı puanının belirlenmesinde etkili olmayacaktır. Bahsi geçen sınavlar her bir maddeden sorumlu öğretim üyesinin sorumluluğunda gerçekleştirilecek ve genel itibariyle dersin hedefi olan dil becerisini ölçme üzerine odaklanacaktır. Öğrencilerin yıl sonu başarı puanları, her bir maddenin 3 ara sınav toplamlarının %40’ı ile yıl sonu sınav toplamlarının %60’ı hesaplanarak elde edilecektir. Yıl sonu sınavında minimum 50 puan barajı vardır. Bu kriteri sağlayamayan öğrenciler diğer notları kaç olursa olsun hazırlık sınıfında başarısız sayılır. Yıl sonu başarı puanı 60 (altmış) ve üzeri olan öğrenciler zorunlu hazırlık sınıfından başarılı sayılacaklardır.

Farsça: Yıl boyunca 3 ara sınav ve 1 yıl sonu sınavı gerçekleştirilecek olup bu sınavların haricindeki ödev ve kısa süreli sınavlar gibi diğer ölçme araçları yıl sonu başarı puanının belirlenmesinde etkili olacaktır. Bahsi geçen sınavlar 4 oturumda gerçekleştirilecek olup her oturumda 4 temel dil becerisinden yalnızca 1 tanesi ölçülecektir. Öğrencilerin yıl sonu başarı puanları 3 ara sınav ve performansın toplamının %40’ı ile yıl sonu sınavının %60’ı toplanarak elde edilecektir. Yıl sonu sınavında minimum 50 puan barajı vardır. Bu kriteri sağlayamayan öğrenciler diğer notları kaç olursa olsun hazırlık sınıfında başarısız sayılır. Yıl sonu başarı puanı 70 ve üzeri olan öğrenciler zorunlu hazırlık sınıfından başarılı sayılacaklardır.

Fransızca: Yıl boyunca 3 vize sınavı ve 1 yıl sonu sınavı gerçekleştirilecek olup bu sınavların dışında ödev ve 8 kısa süreli sınavdan oluşan diğer ölçme araçları da yıl sonu başarı puanının belirlenmesinde etkili olacaktır. Bahsi geçen sınavlarda Fransızca okuduğunu anlama, dinlediğini anlama, yazılı anlatım ve sözlü anlatım olmak üzere dört temel dil becerisi ile dilbilgisi düzeyi (diğer beceri sınavlarına dâhil veya ayrı bir sınav olarak) ölçülecektir.

Öğrencilerin yıl içi başarı puanları Tablo 1’e göre elde edilecektir.

 

Tablo 1: Yıl İçi Başarı Puanlarının Dağılımı

Değerlendirme Adı

Yıl İçi Nota Etki Oranı

Ara Sınav I

%20

Ara Sınav II

%20

Ara Sınav III

%20

Quiz (Kısa Sınavlar)

%30

Ödevler

%10

 

 

Öğrencilerin yıl sonu başarı puanları Tablo 2’ye göre elde edilecektir.

 

Tablo 2: Yıl Sonu Başarı Puanlarının Dağılımı

Sınav Türü

Etki Oranı

Yıl İçi Notu

%40

Yıl Sonu Notu

%60

 

 

 

Yıl sonu sınavında minimum 50 puan barajı vardır. Bu kriteri sağlayamayan öğrenciler diğer notları kaç olursa olsun hazırlık sınıfında başarısız sayılır. Yıl sonu başarı puanı 70 (yetmiş) ve üzeri olan öğrenciler zorunlu Fransızca hazırlık sınıfından başarılı sayılacaklardır.

İngilizce: Zorunlu ve İsteğe Bağlı Hazırlık Sınıflarında akademik yıl boyunca üç ara sınav ve bir yıl sonu sınavı olmak üzere toplam dört sınav uygulanacaktır. Sınavlar dört ayrı oturumda gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin yıl sonu başarı puanı; ara sınavların toplamının %40’ı ile yıl sonu sınavının %60’ı alınarak hesaplanacaktır. Yıl sonu sınavında Zorunlu Hazırlık Sınıflarında 60, İsteğe Bağlı Hazırlık Sınıflarında 55 puan barajı bulunmaktadır. Bu barajı aşamayan öğrenciler, diğer notlarına bakılmaksızın hazırlık sınıfında başarısız sayılacaktır. Yıl sonu başarı puanı Zorunlu Hazırlık Sınıflarında 65, İsteğe Bağlı Hazırlık Sınıflarında ise 60 tır.  olan öğrenciler ise zorunlu hazırlık sınıfını başarıyla tamamlamış kabul edilecektir.